۴ نکته مهم برای پایداری زمین

خلاصه مقاله

کمی به آمارها نگاه کنیم

هر سال ۹ میلیون تُن زباله پلاستیکی در دریا رها میشود. ۳ میلیون و پانصد هزار نفر سالانه جان خود را به دلیل بیماری های ناشی از آب آلوده از دست میدهند. این در حالی است که دو میلیون نفر از این جمعیت کودک هستند. در کنار این آمارهای تکان دهنده، گرمایش زمین باعث آب شدن بخش عظیمی از یخچالهای طبیعی شده است و این موضوع زیستگاههای جانوری را در معرض نابودی قرار داده است.

قرار است چه کاری درباره این اخبار و اعداد وحشتناک انجام دهیم؟ آنها را از رسانه ها دنبال کنیم و لحظه ای افسوس بخوریم و دوباره به زندگی عادی مشغول شویم؟

زمان آن است که به سراغ تغییر و عمل کردن برویم. این نکات مهم را بخوانید و شیوه جدیدی در برخورد با طبیعت پیش بگیرید:

دور ریز مواد غذایی را کاهش دهید

 

دلایل دورریز مواد غذایی متعدد است و در مراحل مختلف تولید، فرآوری، خرده فروشی و مصرف اتفاق میفتند. محیط زیست یکی از بزرگترین آسیب دیدگان ضایعات مواد غذایی است چون در فرایند انتقال این مواد به طبیعت باید از کود و سموم دفع آفات استفاده کرد. علاوه بر این، استفاده از بنزین برای حمل و نقلِ این مواد باعث تولید متان و دی اکسید کربن بیشتر میشود. دو ماده مضری که روی تغییرات آب و هوایی اثر میگذارند.

راهکارها

  1. زیاده روی نکنید. آنچه را که خریداری و استفاده کرده اید به خاطر بسپارید. پیشنهاد می کنیم مواد یخچال و کابینت خود را یادداشت کنید تا یادتان باشد چه چیزهایی دارید.
  2. هنگام خرید، تاریخ مصرف را بررسی کنید.حواستان به تازگی مواد غذایی باشد تا مجبور نشوید بدون استفاده آنها را دور بریزید.
  3. برنامه ریزی کنید.به این فکر کنید که قرار است چه چیزهایی درست کنید و چه مواد اضافه ای در یخچال و کابینت خود دارید.
  4. با کارکنان سوپرمارکتهای محله تان آشنا شوید. آنها در مورد نحوه استفاده از مواد باقیمانده اطلاعات خوبی دارند.
  5. اگر فرصت آشپزی ندارید و اندازه استفاده مواد غذایی دستتان نیامده، از فریزر استفاده کنید. آخر هفته هایتان را برای پخت و پز و قرار دادن مواد غذایی در فریزر اختصاص دهید.

استفاده از پلاستیک را کنار بگذارید

 

آلودگی ناشی از پلاستیک می تواند زمین، اقیانوس ها ،دریاچه ها و رودخانه ها را تحت تأثیر قرار دهد. تخمین زده می شود که سالانه ۹ میلیون تن زباله پلاستیکی از شهرهای ساحلی وارد اقیانوس می شود که ۹۰٪ آنها از طریق رودخانه ها به اقیانوس میریزند.

موجودات زنده به ویژه حیوانات دریایی می توانند به دلیل گرفتار شدن در اشیاء پلاستیکی ، مشکلات مربوط به مصرف ضایعات پلاستیکی و یا از طریق قرار گرفتن در معرض مواد شیمیاییِ درون پلاستیک آسیب ببینند. این تاثیر بر روی ما انسان ها هم از طریق تغییر و تخریب عوامل هورمونی نشان داده میشود.

راهکارها

  1. غذای خود را به جای قرار دادن در پلاستیک در ظروف شیشه ای بسته بندی کنید. به جای پلاستیکهای یکبار مصرف از بسته ها و کیف های سازگار با محیط زیست و چند بار مصرف استفاده کنید.
  2. از خرید تنقلات و مواد غذایی با بسته بندی اضافی خودداری کنید. بعضی از این خوراکی ها در چندین لایه پلاستیک بسته بندی میشوند. به این فکر کنید که قرار است با مصرف این ماده غذایی چند بسته پلاستیکی را دور بریزید.
  3. استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی را متوقف کنید. ممکن است هنگام سفارش غذا، به طور مرسوم مجموعه ای کارد و چنگال به شما داده شود. قبل از سفارش غذایتان بخواهید که خبری از چنگال، قاشق یا چاقو پلاستیکی نباشد.
  4. از جعبه های مقوایی و کاغذی به جای پلاستیک استفاده کنید. مقوا را می توان راحت تر بازیافت کرد و در مقایسه با پلاستیک، سرعت جذب و بازیافت بیشتری دارد.
  5. از خریدن مسواک های پلاستیکی خودداری کنید. شاید باور نکنید اما هر مسواک به تنهایی قادر است آسیب زیادی به محیط زیست وارد کند.

از کاغذ استفاده نکنید

 

در سراسر جهان، صنعت خمیر ِکاغذ به عنوان پنجمین صنعت مصرف کننده انرژی شناخته میشود. مقداری که چهار درصد از کل انرژی مصرفی جهان را تشکیل می دهد.

در ۴۰ سال گذشته مصرف کاغذ در سراسر جهان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است که برای این منظور ۳۵ درصد از درختان قطع شده مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از جنگل های زراعی برای چوب و خمیر کاغذ، روزانه در حال افزایش است و نگرانی های زیادی  در اینباره وجود دارد.

راهکارها

  1. قبل از پرینت کردن از خود بپرسید که آیا واقعاً نیاز به چاپ این کار دارید؟ آیا واقعاً لازم است که آن سند را روی کاغذ داشته باشید؟ این سوال میتواند تمرین خوبی باشد وقتی که هر بار قبل از زدن روی دکمه “چاپ” به آن فکر کنید.
  2. از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید. انجام این کار باعث کاهش ۵۰٪ مصرف کاغذهای دیگر میشود.
  3. از چاپ و پرینت صفحاتی که در آنها تنها یک یا دو خط نوشته شده خودداری کنید.
  4. از فناوری استفاده کنید. پست الکترونیکی، اینترنت و اسکنِ اسناد می توانند استفاده کاغذ را به میزان چشمگیری کاهش دهند و در ضمن باعث صرفه جویی در وقت و هزینه  شوند.
  5. کاغذ بازیافت کنید. برای این منظور می توانید کاغذهای کم استفاده ای که دیگر نیاز ندارید را جمع کنید و برای پرینتهای بعدی استفاده کنید.

با مسئولیت خرید کنید

 

مصرف گرایی مستقیماً با فرایند تولید و حمل و نقل مرتبط است. انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل خریدها، تأثیر زیادی در گرم شدن کره زمین دارد. کاهش مصرف مواد غیرضروری باعث صرفه جویی در هزینه و مراقبت از محیط زیست می شود.

راهکارها

  1. آنلاین خرید کنید. طبق آخرین اطلاعات  ۲۲ درصد از تأثیرات اقلیمیِ ناشی از پوشاک، به دلیل خرید حضوری است.
  2. به دنبال اقلامی باشید که گواهینامه “شورای نظارت بر جنگلها” را دریافت کرده اند. این گواهینامه نشان میدهد که درختان و عوامل محیطی که در ساخت یک کالا مورد استفاده قرار گرفته است، با روشهای پایدار و اصولی برداشت شده.
  3. از خرید بافتهای پلی استر که از روغن ساخته شده خودداری کنید. الیاف مصنوعی که در ساخت آنها میکروفیبرها بکار رفته را کنار بگذارید. فراموش نکنید که ماده “اکریلیک” حتی از پلی استر هم سمی تر است.
  4. دست دوم بخرید. مغازه های دست دوم تنها شامل ۲۰ تا ۴۵ درصد از اقلام غیرمفید هستند و بقیه اجناسشان مورد توجه سلیقه های مختلف قرار خواهد گرفت.
  5. کمد لباستان را همیشه مرتب کنید و حواستان به تعداد آنها باشد. در خرید لباس سراغ اجناس با کیفیت بروید. با رعایت این موضوع میتوانید کم خرید کنید و تا سالها از لباسهایتان استفاده کنید.

برگردان:

https://projectsforearth.com/en/home-2/